معرفی وبلاگ
هر دل شد حجله ای برای غم تو/ هر دیده چو دجله است در ماتم تو از یاد نرفته ای که دلها با توست/ دل نیست مگر دلی که شد همدم تو... این وبلاگ را به تمامی دوست‌داران اهل بیت عصمت و طهارت (ع)، حضرت امام خمینی (ره) و تمامی شهدای اسلام تقدیم می‌کنم. باشد نزد حضرت دوست، مقبول افتد... با ذکر صلواتی بر محمد و آل محمد... با تقدیم احترام، ارداتمند شما: حمیدرضاهاشمی‌فرهود
صفحه ها
دسته
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 451182
تعداد نوشته ها : 409
تعداد نظرات : 15
Rss
طراح قالب
موسسه تبیان

دانشگاه

دانشگاه یکی از عرصه‎های حضور جوانان در صحنه‎های مبارزات مردمی است و تاریخ انقلاب گویای حضور پرشور دانشجویان در نهضت اسلامی است بگونه‎ای که دانشگاه را بعنوان یکی از مراکز و کانونهای اصلی مبارزه مطرح ساخت بدون شک دانشجویان از پیشگامان و یکی از نیروهای اصلی انقلاب به شمار می‎رفتند که دانشگاههای کشور را به مرکزی برای مبارزات انقلابی تبدیل کرده بودند.»[6] در اینجا به گوشه‎ای از فعالیت‎های دانشجویان در جریان شکل گیری انقلاب اسلامی اشاره‎ای گذرا خواهیم داشت؛

الف)‌ پیوستن دانشجویان به نهضت اسلامی با مخالفت با لایحه انجمن‎های ایالتی و ولایتی آغاز گردید. به دنبال تصویب این لایحه، دانشجویان دانشگاه تهران با انتشار اعلامیه‎ای این لایحه را محکوم کردند و به دولت چنین اخطار نمودند. «... ما دانشجویان مسلمان دانشگاه تهران تا آخرین لحظه از این نهضت مقدس علیه استبداد و برای احیاء قرآن و قانون اساسی حمایت می‎کنیم و تا حصول پیروزی از پای نخواهیم نشست و خون خود را برای برقراری حکومت قرآن و قانون اساسی وقف نموده‎ایم.»

دانشجویان دانشگاه تهران با تشکیل میتینگ بزرگی به قم شتافته، در صحن مطهر، مسجد اعظم و منازل علمای قم به تظاهرات دست زدند و پشتیبانی خود را از خواسته‎های علمای اسلام اعلام داشتند.

اهمیت این اقدام دانشجویان آن وقت بیشتر آشکار می‎گردد که بدانیم بسیاری از باصطلاح روشنفکران و احزاب باصطلاح ملی موافقت خود را با لایحه انجمن‎های ایالتی و ولایتی اعلام نموده بودند اما دانشجویان با کنار زدن آنها با پیروی از علماء به مخالفت با رژیم پرداختند.

ب) در مخالفت با انقلاب سفید و رفراندم رژیم دانشجویان همگام با مردم به مخالفت به رژیم پرداختند و به اعتراض و تظاهرات پرداختند و در دانشگاه تهران در مسجد دانشگاه اجتماع کردند که مأموران رژیم به آنها هجوم بردند و تعدادی از دانشجویان را دستگیر نمودند. عدّه‎ای از چاقوکشان سازمان ضد امنیت در همین روز به دانشگاه یورش بردند و دانشجویان را مورد ضرب و شتم قرار دادند و وسایل دانشگاه را تخریب نمودند.«موضع انقلابی دانشگاه بر ضد انقلاب سفید شاه آنچنان ضربه‎ای به حیثیت سیاسی رژیم وارد ساخت که جاروجنجال و گرفتن و بستن و از تحصیلات محروم کردن دانشجویان هرگز آن را جبران نمی‎کرد و نتیجه دلخواه برای رژیم به بار نمی‎آورد.

ج) تظاهرات دانشجویان در مراسم چهلم پهلوان تختی،‌به بازداشت و زندانی کردن ده‎ها دانشجو توسط رژیم انجامید و در پی آن موجی از اعتراض و اعتصاب و خشونت دانشگاهها را فرا گرفت دامنه تظاهرات به دبیرستانها نیز کشیده شد و دانشگاه تهران و دبیرستانهای مهم مدت سه روز در محاصره پلیس بود در شهرستانها نیز دانشجویان دانشگاههای اصفهان، تبریز و شیراز به پشتیبانی از دانشجویان تهران به اعتصاب و تظاهرات دست زدند که شدیدترین آن تظاهرات در دانشگاه شیراز بود که دانشجویان در محوطه دانشگاه دست به تحصن زده با کماندوهای مهاجم به زد و خورد پرداختند، رژیم شاه ناچار شد دانشگاه شیراز را برای مدتی نامعلوم تعطیل اعلام کند.

د) رویارویی دانشجویان با طرح اسلام زدایی و گسترش فساد و فحشاء در دانشگاه‎ها: هر چند رژیم شاه تلاش می‎نمود تا با اجرای برنامه‎های بی‎فرهنگی، اسلام زدایی،‌فساد و فحشاء زمینه بی‎دینی و بی‎تفاوتی دانشجویان را فراهم سازد و آنان را از نسبت به سرنوشت کشور بی‎تفاوت نموده و دانشگاه را به گورستانی بی‎روح تبدیل کند لیکن جوانان روشن ضمیری که در مکتب انسان ساز اسلام، درس دینداری آموخته بودند با تمام توان در برابر نقشه‎های ضد اسلامی رژیم ایستادگی کردند به عنوان نمونه در دانشگاه شیراز دانشجویان مسلمان با سیاست ترویج «آزادی جنسی» و اشاعه فحشاء و فساد به مبارزه برخاستند و به عنوان اعتراض به رواج دادن فساد و فحشاء در دانشگاه دست به تحصن زده و یک هفته شبانه روز در دانشگاه ماندند که مأموران رژیم وارد دانشگاه شده به دانشجویان یورش بردند و آنان را مورد ضرب و جرح قرار داده از دانشگاه بیرون کرده و شماری از آنان را بازداشت نمودند. در این راستا می‎توان به مخالفت دانشجویان با برگزاری جنبشهای 2500 ساله اشاره نمود.

هـ) واکنش دانشجویان به بازداشت امام خمینی و قیام پانزده خرداد؛ نخستین واکنش نسبت به بازداشت امام (ره) در دانشگاه تهران بروز کرد، دانشجویان به دنبال آگاهی از بازداشت امام (ره) کلاس‎های درس را تعطیل و ضمن برگزاری تظاهراتی وسیع مردم را از بازداشت امام (ره) آگاه کرد در نتیجه اعتراض دانشجویان مأموران رژیم، دانشگاه را محاصره کردند.دانشگاههای دیگر کشور نیز شاهد اعتراض و تظاهرات دانشجویان بود.

د) مقابله دانشجویان با کنسرسیوم سرمایه‎گذاری آمریکا در ایران؛ در پی افشای نقشه رژیم برای اجرای کنسرسیوم سرمایه‎گذاری آمریکا در ایران مرحوم امام فرمودند «بر ‌رجال سیاسی و دینی و جوانان مدارس دینی و دانشگاه و بر همه طبقات لازم است که قبل از اجرا شدن این واقعه و نتایج مرگ بار آن اعتراض کنند.»دانشجویان متعهد دانشگاه‎ها با دریافت کلام امام و اعلامیه حوزه علمیه قم و آگاهی از توطئه جدید شاه و آمریکا علیه اقتصاد ایران واکنش‎هایی در حد امکانات محدود از خود نشان دادند پخش اعلامیه، اعتصاب و تظاهرات از جمله فعالیت‎های دانشجویان مسلمان بود.

ز) حرکتهای دانشجویی با وجود دسیسه‎ها و نقشه‎های باز دارنده رژیم شاه هر روز بیشتر اوج گرفت و موج نوینی پدید آورد که رژیم را مجبور ساخت که دستور دهد که در تعطیلات تابستان از فرصت استفاده کرده، دانشجویان مبارز و به اصطلاح او «عناصر نامطلوب»‌را از دانشگاه‎ بیرون کند بدنبال این اقدام موج دستگیری،‌اخراج و اعزام به سربازی در دانشگاه‎های سراسر کشور بالا گرفت و شماری از بهترین جوانان کشور به جرم آزاد منشی و آزادیخواهی از تحصیل بازماندند و قربانی زورمداری و خودکامگی رژیم شاه شدند

ادامه دارد.. .


X